Založ si blog

Škola kolabuje a komu to vyhovuje?

Prebieha tu diskusia o úrovni nášho školstva a hľadajú sa príčiny, prečo sme to dopracovali na pomyselný chvost vzdelanostného rebríčka. Za 25 rokov školstvo padlo, nie na dno, ale už sa prebára pod hladinu bahna.
Zopár dôvodov, ktoré som si všimol v školstve a učitelia to nie sú.
1. Spoločenská hodnota vzdelania nie je podstatná. Firmy potrebujú ľudské automaty za pásové linky, ktoré budú vykonávať automatické pohyby bez uvažovania. Budú zarábať na nepotrebné veci a pôžičky, ktoré nikdy nesplatia. Pre takúto kategóriu je vzdelanie prakticky nežiaduce.
2. Prax, teda podniky nepožadujú od škôl profil študenta či absolventa a jeho odporúčania. Toto sa dotýka aj vzájomných odporúčaní medzi firmami. Prečo, by som nemal dostať, ako zamestnávateľ, echo o tom ako sa správal študent v škole? Vysvedčenie mi to nepovie.
3. Rodičia od detí nepožadujú preukazovanie vedomostí a spoliehajú sa na školu.
4. Vlaky zadarmo! Áno, aj vlaky zadarmo prispievajú do kotla v ktorom sa varí podľa zlého receptu. Krásne to prispieva k záškoláctvu. Načo škola, keď sa môžeme prevážať po republike zadarmo?
5. Propagácia a mediálna kampaň tvorby vymletého spotrebiteľa bez akéhokoľvek cieľa, okrem zarobenia, respektíve požičania peňazí! Načo sa učiť a pracovať, keď stačí ísť do banky a dostanete na čokoľvek pôžičku? No a čo takto sa prihlásiť do reality šou?
6. Škola prestala pôsobiť výchovno-vzdelávacím spôsobom a premenila ho na návštevno-zakončovací proces štúdia s vidinou peňazí za študenta ako platidla. Je potrebné absolvovať čokoľvek a akokoľvek.
7. V rámci absurdného liberalizmu majú právo iba žiaci a učitelia sú len vykonávatelia zápisov do formulárov a štatistických výkazov pre nejaké štúdie a nejakých kvázi odborníkov, ktorí sa hrajú na pedagogických expertov.
8. Reforiem školstva, štúdií expertov a expertných skupín je už toľko, že sa vlastne zabudlo na vyučovanie a postačujú papierové reformy v ktorých sa nikto nevyzná. Dlhodobo si kladiem otázku, načo je tu toľko vedeckých pracovníkov v množstve inštitútov, ak všetko čo doteraz pripravili nás dostali na to pomyselné dno a ešte hlbšie? Nie náhodou bol predchádzajúci systém lepší aj v tom, že bol stabilný a učitelia dokázali vychytávať chyby a prispôsobovať si hodiny potrebám žiakov? Tiež sa zamýšľate nad množstvom takýchto vedeckých pracovníkov, špecialistov či iných mudrcov z teórie?
9. Zamýšľal som sa nad množstvom pojmov v pedagogike, didaktike a inej tike. Nemal by učiteľ byť v prvom rade prirodzeným a intuitívnym pedagógom, ktorý naozaj aj bez týchto poučiek, definícii vie podvedome učiť a nemusí to vedieť pomenovať akou metódou, akými nástrojmi a inými definíciami teoretikov má ovládať umenie učiť?
10. V slovenskej spoločnosti, nie učiteľ má byť ten TOP, ani výška dosiahnutého vzdelania, ale stupeň dosiahnutých zručností a schopností s aplikáciou v praxi. Učiteľ má byť len nástrojom pre dosiahnutie výsledkov, mal by byť rukou ktorá vedie a nie hlavou, ktorá má rozmýšľať za žiaka.
11. Zrušenie dielenských, pestovateľských či domácich prác veľmi výchovno-vzdelávaciemu procesu neprospelo. Ako si majú žiaci vypestovať vzťah k ručným prácam, umeniu, remeslám či poľnohospodárstvu, ak to v nich zabijeme už na škole?
12. Informatizácia, modernizácia je cesta ku globalizácii a to je cesta k pádu ekonomík. Prečo? Jeden pán minister povedal, že potrebujeme cca dvadsaťtisíc IT pracovníkov. Každý jeden nahradí vo štvrtej priemyselnej revolúcii od 100 do 200 pracovníkov. No a čo s tými ostatnými? Nielen školstvo, ale aj svet musí zastaviť nadprodukciu. Nedá sa donekonečna vyrábať a vyrábať. Prečo to spomínam? Pretože poľnohospodárstvo, remeslá či iné fyzicky náročnejšie či zručnejšie odbory nám padnú. Takýmto spôsobom sa stáva krajina závislá na montážnych linkách a pásovej výrobe, bez akéhokoľvek tvorivého ducha.
13. Zaviesť povinnú výučbu rétoriky, filozofie a etikety vo všetkých typoch škôl.
Takže to je zopár príčin neúspechu slovenských žiakov a možných riešení. Nie sú to učitelia. Učitelia už strácajú schopnosť a hlavne chuť bojovať s veternými mlynmi našej riadiacej štátnej jednotky.

Ako je to s tou imigráciou a iná zmes postrehov

09.07.2017

Taliani si zvážajú imigrantov priamo od líbyjského pobrežia. Asi nechápem túto situáciu. Vraj by mali lode dopraviť ľudí na najbližšiu pevninu, ak majú problém na mori. Pri súčasných viac »

David Straka odchádza študovať do zahraničia, aby bolo na Slovensku dobre

01.07.2017

O zmanipulovaných protestoch a prešľapoch žiakov – organizátorov protikorupčných protestov, ktoré sa skončili totálnym fiaskom a najhoršie, že práve zo strany samotných organizátorov. viac »

Sabinov už zakázal Kotlebovu ĽSNS

26.06.2017

Už sme sa dožili všetkého možného, ale dôvod na zrušenie stretnutia poslancov ĽSNS s občanmi Sabinova pre podanie návrhu na zrušenie ĽSNS pánom Čižnárom, tak to tu ešte nebolo. Znovu viac »

Langoš

Iniciatíva Pamätaj zakrýva sochám oči, kritizuje tým novelu zákona o ÚPN

18.08.2017 12:10

Mladí dobrovoľníci zakryli oči viac než 20 sochám červenou stuhou s odkazom „#PAMÄTAJ“.

paradajky, rajčiny, zelenina

Kde hľadať kvalitu? V Národnom potravinovom katalógu

18.08.2017 12:10

Kto nakupuje potraviny za peniaze od štátu, v Národnom potravinovom katalógu by mal nájsť kvalitné a bezpečné potraviny.

Mohammed bin Salmán, princ, saudska arabia, saudi, saud

Záhadná 'epidémia' úmrtí princov v Rijáde

18.08.2017 12:00

Saudskoarabský princ Bandar al Saud bol ešte mladý, a predsa záhadne zomrel. V auguste je to už druhá nečakaná smrť člena panovníckej dynastie v Rijáde.

severná kórea, rakety

V USA panuje neistota ohľadne jadrového arzenálu KĽDR

18.08.2017 11:44

Ak má KĽDR jadrových zbraní málo, na začiatku možného konfliktu ich podľa názoru odborníkov nenasadí. Ak ich je viac ako 30, takmer určite ich použijú.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 211
Celková čítanosť: 557464x
Priemerná čítanosť článkov: 2642x

Autor blogu

Kategórie