Otrepaná téma vlakov zadarmo

22. novembra 2014, gabo126, Nezaradené

Snažil som sa nič k tomuto bludu nenapísať. Nedá sa. Cestujem vlakom každý deň. Horná trať medzi Spišskou, Kysakom a Sabinovom sú temer čiernou morou pre cestujúcich. Počká osobák v Kysaku? Nepočká! Odpovede sa síce človek dočká, ale či tej pravej? Samé výhovorky o budovaní a zlepšení trate v budúcnosti.
Kto si pamätá zašlé časy socializmu a jeho budovania, tak pozná aj tieto heslá a odpovede vládnucej elity. Už síce nemáme socializmus, ale mnoho vozňov ostalo. Keby len vozňov, ale aj myslenia. No a teraz zopár úvah, ktoré už možno boli použité v iných blogoch.
Študenti zadarmo? To si ani socializmus nepamätal.
Bordel a nedomyslená myšlienka rozvoja železničnej dopravy na Slovensku. Ak už musia byť lístky pre študentov zadarmo, tak nech majú jednu jazdu tam a späť do školy zadarmo a nech majú aj určený študentský vlak, na ktorý to bude platiť.
Podotýkam – len jedna jazda do školy denne z miesta bydliska a nie po celom Slovensku. Je to absolútny nezmysel. Namiesto toho, aby ušetrili financie totiž môže nastať pravý opak. Záškoláctvo, úteky z domu a ťažšia kontrola rodičov, kde sa ich deti nachádzajú.
Študenti sa vo vlaku zhovárali ako sa „ožerú, keď pôjdu do Blavy za kamošmi na žúrku“! No presne to sme potrebovali!
Kultúra cestovania? MP3 na plné gule. Jediná ochrana je mať vlastný prehrávač a nedobrovoľne hluchnúť spolu s vymletými hlavami, ktoré neberú ohľad na nikoho.
Porovnávať nás s Nórskom, Švajčiarskom či Rakúskom. To má byť vtip? Prečo asi necestujeme vlakmi? Pretože boli hrozné. A to nielen vlaky, ale aj prípoje a zjednotenie s autobusovými spojmi. Čakanie, nátresk v špičkách. Ak chcete odľahčiť cesty, tak určite nie populistickým opatrením! Naozaj študenti chodia do školy autami, alebo dôchodcovia? To sa majú tak dobre, že autá vymenia za vlaky zadarmo? No to je ale nový poznatok!
Prečo radšej neurobili zľavy pre pracujúcich? Že vraj už od januára, ale napríklad ja som si chcel zakúpiť celosieťový lístok teraz. Ten sa vraj meniť nemá a jeho cena má ostať 850 € na rok.
Logicky mi vychádza, že ak by znížili trebárs len o 200 € tento lístok, tak by podstatne viac ľudí cestovalo železnicou, ale hlavne platiacich.
Poznám železnice z Nórska, Španielska, Francúzska, ČR, Japonska, Poľska, Rakúska, Švédska, Talianska či Nemecka. Nepatríme k najhorším z pohľadu personálu. Sprievodcov či vlak vedúcich skôr chválim. Už veľakrát sa zniesla na ich hlavu kritika nervóznych cestujúcich, ale práve tieto bleskozvody za to nemôžu. Za tým, čo sa deje, zväčša stojí nejaký fantómový dispečer v Bratislave, ktorý má utajené meno ako za čias ŠTB. Napríklad uvediem poznatky z vlakov z Nórska. Spojenie medzi letiskami automaticky. Tiché vozne, to znamená, že nie sú tolerované žiadne elektronické zariadenia ani hlasný rozhovor. No o jednej krajine a to Japonsku sa zmieňovať ani nemienim. Ani len Európa ich nedobehne, aj keď im našimi vlakmi pôjdeme naproti. Jedine, žeby na naši bratia Česi prepožičali za slušnú sumu Pendolíno. No pri našej vynachádzavosti by sme ich aj tak minuli.
Záver? Študenti zadarmo? Ak to musí byť, tak jedna cesta do školy a jedna zo školy denne a len počas školského vyučovania. To by neplatilo pre študentov dochádzajúcich viac ako 50 km, im by sa rátali aj cesty počas víkendov, ale tiež len do miesta, kde sa škola nachádza. Dôchodcovia úplne bez problémov, ale nie pracujúci dôchodcovia. Podobne aj u študentov, ak niekto pracuje, prečo by mal cestovať zadarmo?
Hlavný návrh však znie zníženie celosieťového ročného cestovného na vlaky na sumu možno 600 €. Ľudia by sa naozaj rozmysleli, či pôjdu autom alebo vlakom, až vtedy by sa odľahčili cesty a zároveň by to pomohlo hlavnej skupine a to pracujúcim.