Ako sa pozerám na učiteľov a ich platy

17. decembra 2015, gabo126, Škola volá

Zopár krát som to už písal. Sestričky štrajkujú, šoféri štrajkujú …. Učitelia sa bavkajú. Deti sú šťastné, že nemusia ísť do školy, no a keď musia, aj tak vlastne nič nemusia. Mládež vyrastá s palcom na mobile a jej jej jedno, čo sa vôkol deje.
Odbieham. Zoberiem to naozaj z vonkajšieho pohľadu.
Kopa vysokých škôl s vyšším počtom miest ako je populačný ročník. Ak má niekto diagnózu idiota, nemá problém si zvoliť štúdium na niektorej rýchlo titulujúcej univerzite či vysokej škole. Vyše tridsať vysokých škôl aj v poslednej väčšej diere je priam neúnosné. No a ty štát financuj. Kopa pedagógov, bezpečnostných manažérov či mojich obľúbencov zo štátnej správy a absolútny TOP štúdia – sociálnych pracovníkov.
Absorbujem veľmi ťažko ich schopnosti a hlavne dôvody štúdia. Je iba jediný dôvod na otázku prečo? Lebo!
To, že nezoženiete stolára, inštalatéra či elektrikára je druhoradé, ale bude tu kopa titulovaných Homerových mozgov s opicou trieskajúcou na činely. Zoškrtať jednoducho na 20 % populačného ročníka a hotovo. Ak chceš ísť na školu a nemáš na to, zaplať si ju.
Nárok na štúdium zadarmo nech majú len najlepší v rámci štipendií, ktoré im uhradí štát podľa potreby, akú si vyžaduje trh práce.
Stredné školy a ich úroveň je priam katastrofálna. Neexistuje žiadna kontinuálna koncepcia a bombasticky sa vraciame k „akože“ novinke a to duálnemu vzdelávaniu, ktoré tu fungovalo už v časoch socializmu.
Gymnazistov, stredoškolákov je tu kopa a učňovka nikde. Kto má o trošku lepší priemer sa už trepe na vysokú školu či má na to, alebo nie. Morálka v školstve na temer na dne. Už nám chýba len americká streľba na školách. Deti neustále s mobilom v rukách a škola ani minister nič na to. No nech to zakážu plošne a hotovo. Nič nie je tak ťažké ako nič nerobiť. To si povedali na ministerstve a robia to skvelo!
Druhým krokom je obmedzenie stredného školstva a začiatok rušenia kopy nezmyselných škôl, odborov, ktoré s praxou nemajú nič spoločné. Žiadne dotácia na žiaka, ale na kvalitu a odborný smer, ktorý študuje a jeho uplatniteľnosť na trhu práce.
Nikto nechce robiť poľnohospodára, pekára či iné remeslo, a prečo vlastne? Pretože tu nie sú podmienky na existenciu malého a stredného podnikania, ktorá presne na uplatnenie v takýchto odboroch nadväzuje. Takáto práca sa zdá byť ťažká a špinavá. Mládež chce byť manažérom, bankárom, vlastniť klub, proste obchodovať s teplou vodou a to je kríza morálky a systému, pretože presne pre to sa každý hrnie za zárobkom. Remeselné činnosti nie sú populárne preto, že by sa nedalo zarobiť, ale preto, že sú dehonestované v spoločnosti. Robotníkovi sa nadáva do operátorov výroby atď.. Načo však to všetko? Potrebné financie pre učiteľov tu sú aj v rozpočte školstva, len sa trieštia na nezmyselné školy odbory, ale aj zbytočných učiteľov, docentov či profesorov a koľko je takých? Tisíce! Celé zle!
Ak učitelia chcú vyššie platy, nech pomenujú presné problémy. Nepočul som to ani z ministerstva ale ani od nich samých. Milénium krachlo, respektíve ani nezačalo a čo minister to stupídnejšia reforma. Každý, aj učiteľ musí pochopiť, že aj ich je nadbytok a že deti aj ministerstvo to využívajú. Využívajú to aj preto, pretože učiteľ má strach, že príde o to svoje miesto, nie v Bratislave, ale tu na východe či inej hladovej doline. No a kto nepochopil politiku platov, ktoré slúžia na prežívanie nielen učiteľov, ale más a tým pádom ich ovládanie, tak je na tom veľmi zle.