Program pre školstvo za dva dni počas víkendu

2. apríla 2016, gabo126, Škola volá

Aj to sa dá. Po zahliadnutí a vypočutí zopár teplých slov od ministra školstva na začiatok jeho funkčného obdobia sa pripájam k jeho výzve o rady ako občan, ktorého súčasná úbohosť a totálny úpadok školstva ma mrzí. Je naozaj smutné, ak niečo, čo má byť pripravované s odborníkmi z praxe, má vzniknúť počas jedného víkendu a má mať značný časový dopad na školstvo.
Odporúčam aj spomínaný list učiteliek z Dobšinej. Akosi sa nich zabudlo. Nebudem sa rozpisovať o predškolskej výchove a ani o prvom stupni. Idem tam, kde už začína totálne zlyhávať oblasť všeobecného, ale aj odborného vzdelávania. Podotýkam, že nie som učiteľ, ale skôr sa venujem neformálnemu a informálnemu vzdelávaniu.
Začal by som od základných škôl. Znovu zaviesť pestovateľské, dielenské a povedal by som domáce práce. Minimalizovať prácu na tabletoch a skôr učiť deti logicky uvažovať a používať vzťahové súvislosti medzi objektami vzdelávania. Jednoducho v duchu všetko so všetkým súvisí.
Zopár okamžitých odporúčaní a jedna investícia. Absolútny plošný zákaz používania mobilov na školách a ich uloženie do skriniek pred vyučovaním (to je tá investícia). Zavedenie kamerových systémov do všetkých škôl. Aj školy musia reagovať na tuposť študentov a ukázať rodičom, ako sa ich ratolesti v prác i správajú. Áno v práci. Škola nie je inštitút na chodenie niekam v rámci svojho voľného detského času, ale vzdelávacím organizmom spoločnosti.
Vrátiť späť základnú školu do osemročného cyklu a možno aj skrátiť povinnú školskú dochádzku z desaťročnej na osemročnú.
Konečne zaviesť hodnotenie a zloženie tried podľa dosahovaného IQ žiakov a ich schopností. Osobne so proti akémukoľvek integrovanému školstvu z hľadiska psychického a tvorby podpriemerných študentov, ktorí skončia v smetisku dejín. Radšej mať 10% špičkovo vzdelaných detí, 30 % výborných, 30% priemerných a 30% podpriemerných, 70 % priemeru a 30% podpriemeru.
Na základných školách zaviesť rétoriku, etiku a etiketu a základy filozofi ako aj štúdium miestnej histórie a dejín.
Zrušiť to množstvo prázdnin a voľných dní. Je to priam neskutočné a odzrkadľuje sa to na ich vzdelaní. Je potrebné zaviesť aj mimoškolské hodnotenie aktivít a prepojiť ich so školským systémom. To platí pre všetky typy škôl.
Priam nutnosť reformy stredných odborných škôl a prinavrátenie odborných predmetov, ktoré sa na školách vytrácajú a to hlavne remeselné odbory, ako mäsiarstvo, pekárstvo atď. a spopularizovať ich. Zrušiť športové triedy, manažmenty a iné absolútne nepotrebné odbory, ktoré len slúžia na prechádzanie študentov a prílev finančných príspevkov na žiaka pre školu.
Jedna republika nemôže mať len gymnazistov či športovcov a ostatné odbory čo? To už nebudeme mať vodárov, inštalatérov, murárov či kominárov? Dokonca by som to neorientoval až tak na strojárstvo a montážne linky, pri ktorých duálnom vzdelávaní by to v pohode zvládli aj samotné automobilky, pretože raz príde čas, kedy tieto automobilky skončia, respektíve znížia svoju produkciu. Potom tu budeme mať tisíce nezamestnaných strojárov. V tomto som za úzku spoluprácu s ministerstvom hospodárstva a trvalou udržateľnosťou sebestačnosti SR a na to napojiť celý vzdelávací systém.
Na stredných školách zaviesť systém tvrdej kontroly správania sa žiakov a ochranu učiteľov. Dlho som uvažoval, ako zmeniť súčasný systém a nevychádza mi nič iné, len ako si zobrať príklad od kolegov z Litvy a trošku ho vylepšiť. Ak je decko arogantné a jednoducho neprispôsobivé v škole, ktorá nie je určená na takýto stupeň práce, jednoducho žiaka vylúčiť s tým, že dotácia škole ostane počas celého štúdia. Uvediem príklad, škola vyrazí žiaka v druhom ročníku, štvorročného štúdia, avšak financovane bude pokračovať aj naďalej. Takýto žiak v prípade potreby si bude musieť jednoducho zaplatiť ďalšie vzdelávanie, alebo bude pokračovať na škole tomu určenej.
O stredných školách by som sa dokázal rozpísať a aj navrhnúť ešte toho podstatne viac, ale ešte sa chcem vyjadriť k podstatnému problému slovenského školstva a to vysokoškolskému štúdiu.
Zrušiť úplne zbytočné školy a odbory. Určiť normatívy napríklad na sociálnu prácu, vlastne zlý príklad toto čudné štúdium by som úplne zrušil. Stačilo by nejaké dvojročné nadstavbové štúdium v rámci vysokých škôl ako doplnkový kurz, podobne ako politológiu, bezpečnostný manažment či iné iba titulované odbory bez pridanej hodnoty.
Určite by som zrušil neobmedzené otváranie študijných kapacít. Radšej by sa mali použiť financie na vedu a výskum. Teda nie je možné v jednej malej republike mať každého inžiniera, magistra či bakalára. Kapacita miest je väčšia ako populačných ročníkov. Je nutné, aby študenti naozaj študovali a to len tí najlepší. 20 percent kapacít by malo byť hradené štipendiami a ostatok ak niekto chce študovať, nech si zaplatí. Určite tu budú komentáre, že školstvo zadarmo. To áno, po strednú školu a potom nech sa schopní ukážu. Časy aj doba sa zmenili. Je tu toho ešte veľa a veľa. Jedno mi však ostáva záhadou, ako to chcú na ministerstve zvládnuť za dva dni, keď len mňa obyčajného človeka z vonku napadá toľko vecí? No a čo odborná verejnosť? Iste nie so všetkým sa možno dá súhlasiť. Ale mám aspoň nejakú predstavu. Čo však s ministerstvom, ktoré chce pokoj na mieste, kde mala prebehnúť tvrdá revolúcia? Kde sa od človeka očakáva ráznosť a komunikačná schopnosť hľadať spoločné prieniky s dobou a potrebami národného hospodárstva?