Ako Sarus k dvadsiatke prišiel

3. decembra 2017, gabo126, Umenie a kultúra

Skupina historického šermu Sarus oslavovala svoje dvadsiate výročie. Mnoho z nás, šermiarov, starých či nových „vyslúžilcov“ či nejako inak zdravo postihnutých ľudí sme to optimisticky vyhlásili za „diagnózu“.
Šmejo (Martin Ružbarský) to naozaj prehnal (samozrejme, v dobrom). Program, sála, jedlo, torta – toľko k zabezpečeniu akcie. Koľko že to ľudí sa premlelo cez Sarus? No veľa. Poniektorí si urobili aj kariéru a ostatní im ju môžu len úprimne závidieť, či už Lynč, frontman skupiny Helenine oči, alebo Tyčo, ktorý to dotiahol až na šermiarsky piedestál a účinkovanie v seriáli „Vikingovia“ a neviem čo je tom pravdy, že vraj bude aj v Game of Thrones.
Nuž, zaspomínali sme aj na natáčanie filmu „Posledná légia“, kde sme sa vyšantili do vôle. Na rozličné akcie či jarmoky, či na nezabudnuteľný prešovský Trojičný jarmok aj s veľkou šermiarskou účasťou z celej republiky aj zo zahraničia a Mira Kasprzyka, ktorý si zahral dažďovú kvapku.
S týmito ľuďmi sa mi cesty sem tam skrižujú a vždy sú to milé stretnutia. Nemožno nespomenúť ani manželskú polovičku Šmeja – „Fatimu“. Proste, týmto „dvom“ vedúcim to ostalo v rodine v dobrom aj zlom. Mnohí z nás zostali a už mi skôr hovorili mládežníci „ujo“ a vykali mi. Jasné, nemladneme, človek by sa aj niekedy znovu chcel postaviť na pódium s mečom ruke. Ten môj si už len visí na stene. Kostým sa mi asi zrazil, respektíve mi ho kalórie prešili.
Áno, šermiari sú večné deti, ktoré sa neustále vracajú do detstva a plnia si svoje rozprávkové sny. No na druhej strane, je to aj o vzdelaní, pohybe, zručnosti… Každý z nás ovláda viacero remesiel a vcelku aj celkom schopne históriu z jednotlivých období.
Chcel by som tu viac napísať, ale načo? Radšej si príďte niekedy aj sami vyskúšať, jeden a polku či obojručák, tesák, sekeru, luk, vystreliť si z dela….alebo zo seba navzájom.
Šmejo, to naozaj 20? Za to mu patrí obrovská vďaka ako aj za fotky Veroniky Knišovej. Dúfam, že na ďalšej dvadsiatke stretneme v hojnom počte .
img_8214

img_8233

img_8257

img_8273

img_8336