Program pre školstvo za dva dni počas víkendu

Aj to sa dá. Po zahliadnutí a vypočutí zopár teplých slov od ministra školstva na začiatok jeho funkčného obdobia sa pripájam k jeho výzve o rady ako občan, ktorého súčasná úbohosť a totálny úpadok školstva ma mrzí. Je naozaj smutné, ak niečo, čo má byť pripravované s odborníkmi z praxe, má vzniknúť počas jedného víkendu a má mať značný časový dopad na školstvo.
Odporúčam aj spomínaný list učiteliek z Dobšinej. Akosi sa nich zabudlo. Nebudem sa rozpisovať o predškolskej výchove a ani o prvom stupni. Idem tam, kde už začína totálne zlyhávať oblasť všeobecného, ale aj odborného vzdelávania. Podotýkam, že nie som učiteľ, ale skôr sa venujem neformálnemu a informálnemu vzdelávaniu.
Začal by som od základných škôl. Znovu zaviesť pestovateľské, dielenské a povedal by som domáce práce. Minimalizovať prácu na tabletoch a skôr učiť deti logicky uvažovať a používať vzťahové súvislosti medzi objektami vzdelávania. Jednoducho v duchu všetko so všetkým súvisí.
Zopár okamžitých odporúčaní a jedna investícia. Absolútny plošný zákaz používania mobilov na školách a ich uloženie do skriniek pred vyučovaním (to je tá investícia). Zavedenie kamerových systémov do všetkých škôl. Aj školy musia reagovať na tuposť študentov a ukázať rodičom, ako sa ich ratolesti v prác i správajú. Áno v práci. Škola nie je inštitút na chodenie niekam v rámci svojho voľného detského času, ale vzdelávacím organizmom spoločnosti.
Vrátiť späť základnú školu do osemročného cyklu a možno aj skrátiť povinnú školskú dochádzku z desaťročnej na osemročnú.
Konečne zaviesť hodnotenie a zloženie tried podľa dosahovaného IQ žiakov a ich schopností. Osobne so proti akémukoľvek integrovanému školstvu z hľadiska psychického a tvorby podpriemerných študentov, ktorí skončia v smetisku dejín. Radšej mať 10% špičkovo vzdelaných detí, 30 % výborných, 30% priemerných a 30% podpriemerných, 70 % priemeru a 30% podpriemeru.
Na základných školách zaviesť rétoriku, etiku a etiketu a základy filozofi ako aj štúdium miestnej histórie a dejín.
Zrušiť to množstvo prázdnin a voľných dní. Je to priam neskutočné a odzrkadľuje sa to na ich vzdelaní. Je potrebné zaviesť aj mimoškolské hodnotenie aktivít a prepojiť ich so školským systémom. To platí pre všetky typy škôl.
Priam nutnosť reformy stredných odborných škôl a prinavrátenie odborných predmetov, ktoré sa na školách vytrácajú a to hlavne remeselné odbory, ako mäsiarstvo, pekárstvo atď. a spopularizovať ich. Zrušiť športové triedy, manažmenty a iné absolútne nepotrebné odbory, ktoré len slúžia na prechádzanie študentov a prílev finančných príspevkov na žiaka pre školu.
Jedna republika nemôže mať len gymnazistov či športovcov a ostatné odbory čo? To už nebudeme mať vodárov, inštalatérov, murárov či kominárov? Dokonca by som to neorientoval až tak na strojárstvo a montážne linky, pri ktorých duálnom vzdelávaní by to v pohode zvládli aj samotné automobilky, pretože raz príde čas, kedy tieto automobilky skončia, respektíve znížia svoju produkciu. Potom tu budeme mať tisíce nezamestnaných strojárov. V tomto som za úzku spoluprácu s ministerstvom hospodárstva a trvalou udržateľnosťou sebestačnosti SR a na to napojiť celý vzdelávací systém.
Na stredných školách zaviesť systém tvrdej kontroly správania sa žiakov a ochranu učiteľov. Dlho som uvažoval, ako zmeniť súčasný systém a nevychádza mi nič iné, len ako si zobrať príklad od kolegov z Litvy a trošku ho vylepšiť. Ak je decko arogantné a jednoducho neprispôsobivé v škole, ktorá nie je určená na takýto stupeň práce, jednoducho žiaka vylúčiť s tým, že dotácia škole ostane počas celého štúdia. Uvediem príklad, škola vyrazí žiaka v druhom ročníku, štvorročného štúdia, avšak financovane bude pokračovať aj naďalej. Takýto žiak v prípade potreby si bude musieť jednoducho zaplatiť ďalšie vzdelávanie, alebo bude pokračovať na škole tomu určenej.
O stredných školách by som sa dokázal rozpísať a aj navrhnúť ešte toho podstatne viac, ale ešte sa chcem vyjadriť k podstatnému problému slovenského školstva a to vysokoškolskému štúdiu.
Zrušiť úplne zbytočné školy a odbory. Určiť normatívy napríklad na sociálnu prácu, vlastne zlý príklad toto čudné štúdium by som úplne zrušil. Stačilo by nejaké dvojročné nadstavbové štúdium v rámci vysokých škôl ako doplnkový kurz, podobne ako politológiu, bezpečnostný manažment či iné iba titulované odbory bez pridanej hodnoty.
Určite by som zrušil neobmedzené otváranie študijných kapacít. Radšej by sa mali použiť financie na vedu a výskum. Teda nie je možné v jednej malej republike mať každého inžiniera, magistra či bakalára. Kapacita miest je väčšia ako populačných ročníkov. Je nutné, aby študenti naozaj študovali a to len tí najlepší. 20 percent kapacít by malo byť hradené štipendiami a ostatok ak niekto chce študovať, nech si zaplatí. Určite tu budú komentáre, že školstvo zadarmo. To áno, po strednú školu a potom nech sa schopní ukážu. Časy aj doba sa zmenili. Je tu toho ešte veľa a veľa. Jedno mi však ostáva záhadou, ako to chcú na ministerstve zvládnuť za dva dni, keď len mňa obyčajného človeka z vonku napadá toľko vecí? No a čo odborná verejnosť? Iste nie so všetkým sa možno dá súhlasiť. Ale mám aspoň nejakú predstavu. Čo však s ministerstvom, ktoré chce pokoj na mieste, kde mala prebehnúť tvrdá revolúcia? Kde sa od človeka očakáva ráznosť a komunikačná schopnosť hľadať spoločné prieniky s dobou a potrebami národného hospodárstva?

Ekonomika na dne a nielen u nás. Vláda, ale aj EÚ robí všetko pre to, aby sa to rozpadlo. Aké sú to roky dva dvadsať päť či dvadsať dvadsať šesť atď.

09.11.2025

Problémom je, že ani tá opozícia nie je nič moc a fakticky nemá žiadne riešenia. Stále vstrebávam údajnú konsolidáciu, ktorá je výsostne zameraná na likvidáciu strednej vrstvy. No a to nielen tej podnikateľskej, ale aj pracujúcej. Štát, v ktorom je 440 tisíc verejných a štátnych zamestnancov k tomu cca 1,4 dôchodcov z toho 1,2 starobných. Ako toto môže utiahnuť [...]

Zlikvidujte živnostníka, naplníte štátny rozpočet a iné perly

19.09.2025

Už dlhšie predychávam tú konsolidáciu. Myslel som si, že po Matelkovi nemôže prísť nič horšie, ale mýlil som sa. Výhovorky, že živnostníci, nebudú mať na dôchodky? No a čo! Tak upravte zákon, že budú mať len toľko, ako si odvádzali, zrušte minimálny dôchodok a dajte im pokoj. Čisté výhovorky! No a ten poplatok 133 €?? To čo za génia vymyslel? Jáj, ono to [...]

Tretia svetová podľa AI už začala, Británia to prepískla a podobné príklady zneužívania kampaní máme aj v domácej kuchyni. Nástup do vlaku na vlastné riziko a grimasy Mesterovej.

03.08.2025

Máme tu Trampa a jeho colnú vojnu, ktorá nám ukázala, len jedno. EÚ je totálne neschopná niečo vyrokovať. Lajenová aj Šefčovič sú fakticky na smiech. Asi by sa mal vrátiť k tým rezňom. Už som skôr písal, že Trump má môj obdiv, ako si pretláča USA , lenže je to dvojsečná zbraň. Môže sa stať, že sa vytvoria nové ekonomické bloky, kde sa vynechá EÚ aj USA. Teda [...]

vlaky

Medzi Pezinkom a Bratislavou sa zrazili dva vlaky, údajne je 30 zranených. Svedok: Bola to strašná rana

09.11.2025 20:04, aktualizované: 21:16

Na mieste zasahujú desiatky profesionálnych a dobrovoľných hasičov a aj šesť posádok záchrannej zdravotnej služby.

bábätko, novorodenec, dieťa, narodenie

Polícia vyšetruje smrť 12-dňového bábätka, údajne začalo krvácať z nosa počas dojčenia

09.11.2025 19:51

Obhliadajúci lekár nevylúčil cudzie zavinenie.

lavrov peskov

Lavrov tak, Peskov presne naopak: Putin nenariadil prípravy na jadrové testy

09.11.2025 18:38

„Presne vieme, že ani Rusko, ani Čína žiadne jadrové testy nevykonávajú,“ zdôraznil Putinov hovorca.

Mária Vojtaššáková

Hlas poprel, že by riaditeľka popradskej školy, kde mal prednášať Fico, bola jeho členkou

09.11.2025 18:27

Strana má síce členku s rovnakým menom, ide ale o dve rozdielne osoby.

gabo126

Keramik a zberateľ kinder figúrok, ak ich máte doma odložené v krabici, nejako sa dohodneme.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 682
Celková čítanosť: 4258390x
Priemerná čítanosť článkov: 6244x

Autor blogu

Archív