Zopár krát som to už písal. Sestričky štrajkujú, šoféri štrajkujú …. Učitelia sa bavkajú. Deti sú šťastné, že nemusia ísť do školy, no a keď musia, aj tak vlastne nič nemusia. Mládež vyrastá s palcom na mobile a jej jej jedno, čo sa vôkol deje.
Odbieham. Zoberiem to naozaj z vonkajšieho pohľadu.
Kopa vysokých škôl s vyšším počtom miest ako je populačný ročník. Ak má niekto diagnózu idiota, nemá problém si zvoliť štúdium na niektorej rýchlo titulujúcej univerzite či vysokej škole. Vyše tridsať vysokých škôl aj v poslednej väčšej diere je priam neúnosné. No a ty štát financuj. Kopa pedagógov, bezpečnostných manažérov či mojich obľúbencov zo štátnej správy a absolútny TOP štúdia – sociálnych pracovníkov.
Absorbujem veľmi ťažko ich schopnosti a hlavne dôvody štúdia. Je iba jediný dôvod na otázku prečo? Lebo!
To, že nezoženiete stolára, inštalatéra či elektrikára je druhoradé, ale bude tu kopa titulovaných Homerových mozgov s opicou trieskajúcou na činely. Zoškrtať jednoducho na 20 % populačného ročníka a hotovo. Ak chceš ísť na školu a nemáš na to, zaplať si ju.
Nárok na štúdium zadarmo nech majú len najlepší v rámci štipendií, ktoré im uhradí štát podľa potreby, akú si vyžaduje trh práce.
Stredné školy a ich úroveň je priam katastrofálna. Neexistuje žiadna kontinuálna koncepcia a bombasticky sa vraciame k „akože“ novinke a to duálnemu vzdelávaniu, ktoré tu fungovalo už v časoch socializmu.
Gymnazistov, stredoškolákov je tu kopa a učňovka nikde. Kto má o trošku lepší priemer sa už trepe na vysokú školu či má na to, alebo nie. Morálka v školstve na temer na dne. Už nám chýba len americká streľba na školách. Deti neustále s mobilom v rukách a škola ani minister nič na to. No nech to zakážu plošne a hotovo. Nič nie je tak ťažké ako nič nerobiť. To si povedali na ministerstve a robia to skvelo!
Druhým krokom je obmedzenie stredného školstva a začiatok rušenia kopy nezmyselných škôl, odborov, ktoré s praxou nemajú nič spoločné. Žiadne dotácia na žiaka, ale na kvalitu a odborný smer, ktorý študuje a jeho uplatniteľnosť na trhu práce.
Nikto nechce robiť poľnohospodára, pekára či iné remeslo, a prečo vlastne? Pretože tu nie sú podmienky na existenciu malého a stredného podnikania, ktorá presne na uplatnenie v takýchto odboroch nadväzuje. Takáto práca sa zdá byť ťažká a špinavá. Mládež chce byť manažérom, bankárom, vlastniť klub, proste obchodovať s teplou vodou a to je kríza morálky a systému, pretože presne pre to sa každý hrnie za zárobkom. Remeselné činnosti nie sú populárne preto, že by sa nedalo zarobiť, ale preto, že sú dehonestované v spoločnosti. Robotníkovi sa nadáva do operátorov výroby atď.. Načo však to všetko? Potrebné financie pre učiteľov tu sú aj v rozpočte školstva, len sa trieštia na nezmyselné školy odbory, ale aj zbytočných učiteľov, docentov či profesorov a koľko je takých? Tisíce! Celé zle!
Ak učitelia chcú vyššie platy, nech pomenujú presné problémy. Nepočul som to ani z ministerstva ale ani od nich samých. Milénium krachlo, respektíve ani nezačalo a čo minister to stupídnejšia reforma. Každý, aj učiteľ musí pochopiť, že aj ich je nadbytok a že deti aj ministerstvo to využívajú. Využívajú to aj preto, pretože učiteľ má strach, že príde o to svoje miesto, nie v Bratislave, ale tu na východe či inej hladovej doline. No a kto nepochopil politiku platov, ktoré slúžia na prežívanie nielen učiteľov, ale más a tým pádom ich ovládanie, tak je na tom veľmi zle.
gabo++++++ ...
nedá sa to u nás dlhšie odporovať ...
Nie, neda. Školstvo sa bude dlho spamätávať... ...
Obávam sa, že sa to nedá zvaliť ...
Ďakujem ! ...
Celá debata | RSS tejto debaty