Škola kolabuje a komu to vyhovuje?

Prebieha tu diskusia o úrovni nášho školstva a hľadajú sa príčiny, prečo sme to dopracovali na pomyselný chvost vzdelanostného rebríčka. Za 25 rokov školstvo padlo, nie na dno, ale už sa prebára pod hladinu bahna.
Zopár dôvodov, ktoré som si všimol v školstve a učitelia to nie sú.
1. Spoločenská hodnota vzdelania nie je podstatná. Firmy potrebujú ľudské automaty za pásové linky, ktoré budú vykonávať automatické pohyby bez uvažovania. Budú zarábať na nepotrebné veci a pôžičky, ktoré nikdy nesplatia. Pre takúto kategóriu je vzdelanie prakticky nežiaduce.
2. Prax, teda podniky nepožadujú od škôl profil študenta či absolventa a jeho odporúčania. Toto sa dotýka aj vzájomných odporúčaní medzi firmami. Prečo, by som nemal dostať, ako zamestnávateľ, echo o tom ako sa správal študent v škole? Vysvedčenie mi to nepovie.
3. Rodičia od detí nepožadujú preukazovanie vedomostí a spoliehajú sa na školu.
4. Vlaky zadarmo! Áno, aj vlaky zadarmo prispievajú do kotla v ktorom sa varí podľa zlého receptu. Krásne to prispieva k záškoláctvu. Načo škola, keď sa môžeme prevážať po republike zadarmo?
5. Propagácia a mediálna kampaň tvorby vymletého spotrebiteľa bez akéhokoľvek cieľa, okrem zarobenia, respektíve požičania peňazí! Načo sa učiť a pracovať, keď stačí ísť do banky a dostanete na čokoľvek pôžičku? No a čo takto sa prihlásiť do reality šou?
6. Škola prestala pôsobiť výchovno-vzdelávacím spôsobom a premenila ho na návštevno-zakončovací proces štúdia s vidinou peňazí za študenta ako platidla. Je potrebné absolvovať čokoľvek a akokoľvek.
7. V rámci absurdného liberalizmu majú právo iba žiaci a učitelia sú len vykonávatelia zápisov do formulárov a štatistických výkazov pre nejaké štúdie a nejakých kvázi odborníkov, ktorí sa hrajú na pedagogických expertov.
8. Reforiem školstva, štúdií expertov a expertných skupín je už toľko, že sa vlastne zabudlo na vyučovanie a postačujú papierové reformy v ktorých sa nikto nevyzná. Dlhodobo si kladiem otázku, načo je tu toľko vedeckých pracovníkov v množstve inštitútov, ak všetko čo doteraz pripravili nás dostali na to pomyselné dno a ešte hlbšie? Nie náhodou bol predchádzajúci systém lepší aj v tom, že bol stabilný a učitelia dokázali vychytávať chyby a prispôsobovať si hodiny potrebám žiakov? Tiež sa zamýšľate nad množstvom takýchto vedeckých pracovníkov, špecialistov či iných mudrcov z teórie?
9. Zamýšľal som sa nad množstvom pojmov v pedagogike, didaktike a inej tike. Nemal by učiteľ byť v prvom rade prirodzeným a intuitívnym pedagógom, ktorý naozaj aj bez týchto poučiek, definícii vie podvedome učiť a nemusí to vedieť pomenovať akou metódou, akými nástrojmi a inými definíciami teoretikov má ovládať umenie učiť?
10. V slovenskej spoločnosti, nie učiteľ má byť ten TOP, ani výška dosiahnutého vzdelania, ale stupeň dosiahnutých zručností a schopností s aplikáciou v praxi. Učiteľ má byť len nástrojom pre dosiahnutie výsledkov, mal by byť rukou ktorá vedie a nie hlavou, ktorá má rozmýšľať za žiaka.
11. Zrušenie dielenských, pestovateľských či domácich prác veľmi výchovno-vzdelávaciemu procesu neprospelo. Ako si majú žiaci vypestovať vzťah k ručným prácam, umeniu, remeslám či poľnohospodárstvu, ak to v nich zabijeme už na škole?
12. Informatizácia, modernizácia je cesta ku globalizácii a to je cesta k pádu ekonomík. Prečo? Jeden pán minister povedal, že potrebujeme cca dvadsaťtisíc IT pracovníkov. Každý jeden nahradí vo štvrtej priemyselnej revolúcii od 100 do 200 pracovníkov. No a čo s tými ostatnými? Nielen školstvo, ale aj svet musí zastaviť nadprodukciu. Nedá sa donekonečna vyrábať a vyrábať. Prečo to spomínam? Pretože poľnohospodárstvo, remeslá či iné fyzicky náročnejšie či zručnejšie odbory nám padnú. Takýmto spôsobom sa stáva krajina závislá na montážnych linkách a pásovej výrobe, bez akéhokoľvek tvorivého ducha.
13. Zaviesť povinnú výučbu rétoriky, filozofie a etikety vo všetkých typoch škôl.
Takže to je zopár príčin neúspechu slovenských žiakov a možných riešení. Nie sú to učitelia. Učitelia už strácajú schopnosť a hlavne chuť bojovať s veternými mlynmi našej riadiacej štátnej jednotky.

Tretia svetová podľa AI už začala, Británia to prepískla a podobné príklady zneužívania kampaní máme aj v domácej kuchyni. Nástup do vlaku na vlastné riziko a grimasy Mesterovej.

03.08.2025

Máme tu Trampa a jeho colnú vojnu, ktorá nám ukázala, len jedno. EÚ je totálne neschopná niečo vyrokovať. Lajenová aj Šefčovič sú fakticky na smiech. Asi by sa mal vrátiť k tým rezňom. Už som skôr písal, že Trump má môj obdiv, ako si pretláča USA , lenže je to dvojsečná zbraň. Môže sa stať, že sa vytvoria nové ekonomické bloky, kde sa vynechá EÚ aj USA. Teda [...]

Nový zákon o voľbách? Nedomyslené a trošku od veci

01.07.2025

Nový zákon o voľbách nám pôjde na schválenie. No neviem, či nemal prejsť hlbšou analýzou, ako to len tak streliť. Už som sa tu napísal veľmi veľa o tom, že som proti akejkoľvek podpore štátu politickým stranám. Nikto nikomu nekáže, aby šiel do politiky, je to také verejné hobby. Prečo potom podpora od štátu pre politické strany? Nech si zabezpečia všetko z [...]

Uhrík, Mazurek v debatách so Zdechovským a čo s energiami, hlavne plynom

21.06.2025

Pozrel som si tri debaty, kde boli hlavnými aktérmi Uhrík, Mazurek a „Superstar“ Zdechovský. Prvé dve ešte ako tak bol Zdechovský mierne arogantný, ale v tej tretej sa podarilo Uhríkovi ho doslova pritlačiť k stene a keď povedal už zľudovelú vetu: „Matovič bol múdry, on s nami nešiel do sporu, pretože nechcel na seba upozorniť!“ Ten výrok sa vryje do slovníka [...]

Šigeru Išiba / Shigeru Ishiba /

Japonský premiér Išiba plánuje odstúpiť z funkcie

07.09.2025 09:34

Za rozhodnutím má byť snaha zabrániť rozkolu v rámci jeho vládnucej strany.

úplné zatmenie mesiaca, Krvavý mesiac

Unikát, ktorý si nenechajte ujsť. Večer uvidíte Krvavý mesiac

07.09.2025 09:00

Ide o prvé úplné zatmenie Mesiaca pozorovateľné zo Slovenska od začiatku tejto dekády.

Rozhľadňa Jeden strom Jesenské

Z novej rozhľadne na juhu Slovenska dovidieť až na Vysoké Tatry. Nachádza sa pri zaniknutom hrade a zaujme svojou konštrukciou

07.09.2025 09:00

Rozhľadňa Jeden strom sa od iných podobných stavieb líši nielen svojou architektúrou.

Vlajky EÚ a NATO

Nezvestného kanadského vojaka, ktorý bol na misii NATO v Lotyšsku, našli mŕtveho

07.09.2025 08:12

Kanadského vojaka pôsobiaceho v rámci misie NATO v Lotyšsku našli v piatok mŕtveho. Nezvestný bol od utorka.

gabo126

Keramik a zberateľ kinder figúrok, ak ich máte doma odložené v krabici, nejako sa dohodneme.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 680
Celková čítanosť: 4227122x
Priemerná čítanosť článkov: 6216x

Autor blogu

Archív