Založ si blog

Slovenské železnice alias Titanic po narazení

Poslednú dobu nám tie vláčiky nejako meškajú. Nie 5 minút či 10, ale rovno celé hodiny. Vraj opravujú niekde pri Košiciach trakčné vedenie. Opravujú, opravujú a vlaky neustále meškajú! Vraj ZSSk má vízie! Tak som si ich prečítal a také žvásty som dosť dlho nevidel. Ono vízia je jedna vec. To môže mať každý a nemusí ich ani len naplniť, lebo sú istým štýlom fantazmagorické a iné je plán rekonštrukcie a rozvoja.
Jasné, že vraj v rámci liberalizácie železníc podľa nejakého hovorcu na FB sa spoločnosť rozdelila na tri samostatné celky. Síce všetky vyrábajú stratu, ale aspoň máme tri riaditeľstvá, ekonomické úseky atď. No čo už, „dejte blbci funkci a vymyslí lejstro“ to hovoril Ján Werich a mal pravdu. Optimalizácia je tiež iný výraz ako liberalizácia. Namiesto znižovania nákladov sa železniciam zvýšili náklady v oblasti personalistiky papalášov. Oni vedeli veľmi dobre, čo robia. Fakticky ak sa sťažujete na osobnú dopravu, povedia vám, že to oni koľajnice nespravujú a môže zase za to dispečer, ktorý pod nich nepatrí. O nejakej náhrade za meškanie vlakov sa nedá ani hovoriť. To by bola cesta na Mesiac. Neexistujú absolútne žiadne pravidlá a ak, tak je to naozaj na dlhú trať si niečo vymôcť. Neochota kompetentných je priam zarážajúca. Nehovorím o sprievodcoch či pokladníčkach, ale o anonymných dispečeroch, večne obsadenej zákazníckej linke atď.. jeden piatok, keď spadlo vedenie sme dokázali ísť úsek zo SNV do Sabinova cez Kysak cca 5 a pol hodiny!!! Priam niečo neuveriteľné. Nikto nič nevedel vysvetliť. Náhradná doprava nebola zabezpečená, vlaky meškali v pohode aj dve hodinky a ak ste prišli do stanice, tak nadväzujúci spoj akurát vypravili, alebo vám nešiel do cieľovej stanice.
Ešte lepší príklad bol myslím pred Púchovom, kde absolvujete vyhliadkovú jazdu cez most, ktorý je pravdepodobne nový, ale náklon vlaku a vozňa svedčí skôr o torpédovanej lodi nakláňajúcej sa nabok. Vyhliadková jazda, ktorá je pomalšia ako keď traktor orie so sedemradličným pluhom je hlavne v noci nudná. Potom zistíte, že vám ušli posledné autobusové prípojné spoje a nemáte sa ako dostať domov, len taxíkom. No čo už, áno, máte nárok na preplatenie od železníc, aspoň sa takto raz vyjadrili pri mojej reklamácii, ale som to ešte neskúsil. Čo nebolo, môže byť.
No a teraz ku kultúre cestovania a neustálemu cinkaniu a zvoneniu vo vagónoch. Poniektorí cestujúci si pomýlili cestovanie s kinom a veselo si púšťajú tie svoje filmíky či hudbu naplno vo vlaku. Absolútne trápne a hlavne arogantné. Čo má mňa zaujímať, čo kto pozerá? Netolerancia až arogantnosť a totálny zvukový smog vo vlakoch je priam neskutočný. Cink, pink, zvučky mobilov, notifikácie správ atď.. To nevie dať ZSSK upozornenie všetkým cestujúcim, aby si svoje zvukové zariadenia prepli do tichého režimu, ako vo všetkých kultúrnych krajinách? Prečo zrušili tiché vozne? Mne sa fakt nechce počúvať hudba z nejakých slúchadiel, ktorá dotyčnému majiteľovi vytvára v hlave veľkú dutinu a spôsobuje budúcu hluchotu. Toto je tá kultúra cestovania? Za toto platíme? Ako chce potom železnica priviesť viac ľudí do vlaku, ak tu máme prakticky totálny bordel, bez pravidiel a ich plány ostávajú iba v papierovej verzii kampane a sem tam nejakému videjku, na ktoré nikto nepozerá? Proste vyhodené prachy bez absolútne reálneho zhodnotenia situácie. Vraj o tiché vozne nebol záujem. Ani sa nečudujem, keď ho v minulosti dali pol na pol s vozňom pre matky s deťmi. Áno, mám záujem cestovať príjemne a kultúrne, ale so slovenskými železnicami sa to jednoducho nedá. Aj cestujúci sa musí naučiť správať, ale kampaň ktorú vedie ŽSSK nevedie k ničomu. Sprievodcovia sú zúfalí, ale sú pre zmenu ľudia, ktorých musím pochváliť a ktorí sú skutočne v prvej línii a niekedy sa na ich hlavy sype riadna pohroma a zlosť, ktorá by mala skôr smerovať na dispečerov a šéfov železníc.
Kultúra cestovania v slovenských vlakoch dosahuje dno a len tak mimochodom, viem o čom píšem -cestoval som francúzskymi, talianskymi, nemeckými, švédskymi, španielskymi či absolútnym topom a to japonskými železnicami, kde trať Tokio – Kjóto trvala myslím 3 hodinky a vlaky premávajú v 9 minútových intervaloch. Nie, nie je to MHD niekde v meste, ale vzdialenosť predstavuje cca 500 km. Keď som raz letel s jedným človekom zo Singapúru, tak som mu opisoval a ukazoval Slovensko. On len híkal, aká je to krásna krajina. Vraj či tam lietajú lietadlá od nich. Ja reku lietajú, len nepristávajú. Buď Viedeň, alebo Praha či Budapešť a tak sa pýtal, že koľko to je potom následne z Bratislavy k nám na východ. Päť hodín, odpovedal som mu. On len žasol, že aká veľká sme krajina a že vôbec tak nevyzeráme a znovu som ho musel opraviť, že nie veľká s ohľadom na čas cestovania, ale len také pomalé vlaky máme. Fakticky za tridsať rokov neurobili ani meter železníc. Momentálne majú len vízie a sústavne opravujú a opravujú a najlepšie v čase, keď je špička, alebo ešte lepšie v septembri, keď ľudia cestujú či idú do škôl. Nemali čas cez výluku počas pandémie či prázdniny, oni musia teraz opravovať vedenie, ktoré im spadne. Sem tam zrážka, sem tam horiaci vagón, sem tam skokan. Proste výhovoriek viac ako dosť a čo tie nové vlaky, ktoré musia chodiť do servisu pretože asi neboli prispôsobené a tie skackavé koľajnice? No a kedy sa stane bežnou súčasťou prax, že sa za meškanie vlakov nebude len ospravedlňovať, ale aj platiť cestujúcim primeraná náhrada? Asi nikdy, pretože železnice by skrachovali po prvom mesiaci od zavedenia takéhoto prístupu k zákazníkovi a tak nám ostávajú len trápne heslá o tom, ako sa máme cítiť príjemne a ako sa fasa a ekologicky cestuje sú len prázdne sľuby za kopu prašulí!

Zážitky z volebnej komisie, prepad Matelka a prečo volím Pelleho

24.03.2024

Prvé kole máme za sebou s predpokladom, aký som mal ešte v januári s presným odhadom na cca 1%. Nič prekvapivé, no na mieste Pellegriniho poprosím o podporu aj podporovateľov Republiky či voličov Harabina, čo sa pravdepodobne udeje. Na víťazstvo k danému počtu by potreboval ešte aspoň 280.000 hlasov. Vystupovanie slušné počas predvolebnej kampane. Jedno si však neodpustím [...]

Novinári už prekročili rubikon a novinársku etiku a čo sa to deje v RTVS?

16.03.2024

Prestal som pozerať diskusie v TV. Prestali ma zaujímať. Opozícia si ide svoj piesoček a koalícia svoj. Občan ostal na lampárni. Kultúra novinárov po jednej tlačovke s predstaviteľmi SNS padla na úplné dno a prakticky sa novinári prezentovali v úlohe politikov a arbitrov. Ich profesionálny prístup skĺzol na úroveň Matelka a IV. cenovej skupiny. Stali sa tým, proti čomu [...]

Drsný výraz s básnickou Dušou

13.03.2024

Aj takto sa dá hodnotiť básnická zbierka Dušana Onodyho. Sabinovčanom ho netreba predstavovať. Učiteľ, SBSkár, umelec, hudobník, básnik ….. multitalent s charakteristickým menom. Skutočne má asi meno vplyv na osobnosť, v prípade Dušana určite. Má veľkú dušu pre hudbu, čím pôsobí na ľudí. Zbieročka aj s fotografiami je spoveďou umelca. Niekde drsná, inde [...]

Štefan Harabin

Harabin vyzval ľudí, aby išli voliť. Svoj hlas dá Pellegrinimu

28.03.2024 09:00

Podľa Harabina sa Pellegrini prihlásil k častiam programu, ktorý presadzoval v prvom kole.

Vladimir Putin

Rusko nezaútočí na Pobaltie, Poľsko či Česko, je to úplný nezmysel, ide len o strašenie ľudí, tvrdí Putin

28.03.2024 08:00, aktualizované: 08:28

"Voči týmto štátom nemáme žiadne agresívne úmysly," povedal ruský prezident.

Joe Lieberman

Zomrel Joe Lieberman, bývalý demokratický senátor a kandidát na viceprezidenta

28.03.2024 07:42

Vo veku 82 rokov zomrel dlhoročný americký senátor a vplyvná, hoci kontroverzná osoba v rámci Demokratickej strany.

Škola / Školstvo / Žiak /

Školákom sa začali veľkonočné prázdniny, do lavíc sa vrátia o týždeň

28.03.2024 07:30

Veľkonočné prázdniny sú pre školákov posledným dlhším voľnom pred koncom školského roka.

gabo126

Keramik a zberateľ kinder figúrok, ak ich máte doma odložené v krabici, nejako sa dohodneme.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 641
Celková čítanosť: 3881114x
Priemerná čítanosť článkov: 6055x

Autor blogu

Archív