Založ si blog

Učenie zábavou alebo sústruženie v Hradci Králové. Remeslá ešte chvalabohu nevymreli

V rámci mobilít programu Erasmus+ som sa zúčastnil na kurze sústruženia v Hradci Králové. Kurz organizuje Střední uměleckoprůmyslová škola hudebních nástrojů a nábytku. Pôvodne som si mal vyskúšať iný kurz v Estónsku, ale pre Covid bol zrušený. Náhrada sa našla a na moje úpenlivé prosby sa našlo aj jedno voľné miesto. Zväčša ešte len vyvesia kurzy a už sú obsadené. Spomeniem napríklad intarziu, stolárčinu či tvorbu hudobných nástrojov, elektrických, alebo akustických. Môj sústružnícky kurz trval 5 dní a môžem povedať, že som mal mierne obavy, nikdy predtým som totiž nesústružil s drevom. Na kurze však nešlo len o to, niečo sa naučiť, ale aj spoznať prístup vedenia, komunikáciu a prácu s učiacimi sa. Mne to dalo ohromne veľa poznatkov aj skúseností a praktických zručností. V prvom rade sa krásne ukázalo praktické využitie strednej umeleckej školy na vzdelávacie akcie pre dospelých. Iste, majstri a učitelia po školskom roku museli byť neskutočne vyčerpaní, ale dokázali v nás vzbudiť neskutočný obdiv. Kurz či školenie prebiehalo od 8. do 17. hodiny, ale komu by sa chcelo od sústruhu odísť? Dobrovoľne a s nadšením sme makali aj po pracovnej a majster Peter nás musel sem tam aj slušne „vyhodiť“ z pracoviska.
Čo môže byť krajšie, ako keď si odnášate výrobok domov a vidíte za sebou určitý progres vo vzdelaní. Z každého kurzu si účastníci odnášali výrobky. Niektorí sem chodia pravidelne každý rok a trávia takto svoju dovolenku. Je to jedna z možností, ako aktívne a účelne využiť dovolenkové obdobie. Pláže ma už nebavia, tam vydržím jeden dva dni a potom musím niečo robiť.
Tu sa mi splnilo všetko. Na kurze intarzie je aj účastník rekordér, ktorý tam bol 8 alebo 9 krát a určite príde aj o rok. Jeho intarzia je pomerne komplikovaná a časovo náročná a preto je to beh na dlhú trať. O tvorbe hudobných nástrojov škoda písať. Účastníci, ak by mohli, tak by v dielni aj spali. Ich kurz je najdlhší a trvá 9 dní, ale odchádzate z neho s vlastnoručne vyrobenou gitarou a to je už o niečom inom. Vedúci majstri a učitelia sú profesionáli, poradia naozaj vo všetkom, prostredie je príjemné a organizácia bez problémov. Takto nejako si predstavujem využitie škôl a návrat k projektu Otvorenej školy. Reformy? Nie sú potrebné žiadne, len aplikovať dobrú prax z domu a zo zahraničia a nie je ani potrebné ďaleko ísť.
Tvorba každého bavila, dávali sme na všetko pozor, pýtali sa a tvorili sme. Vo vedľajšej dielni boli stolári, ktorí si ručne vyrábali drevený stolček. Trošku som podrýpol, či nemôžu použiť aj brúsky. Tie pohľady stáli za to. Na druhej strane to môžu využiť, ak nebude elektriny.
Večer sme si aj sadli a porozprávali sa o dreve, kto čo robí. Väčšina účastníkov už mala za sebou zopár kurzov na tejto škole. Stáva sa to pre nich určitou tradíciou a oddychom a zároveň spoznávajú ľudí z fachu. V závere musím poďakovať ako Petrovi Bakešovi, môjmu majstrovi z kurzu sústruženia, tak aj Miroslavovi Kvasničkovi, u ktorého som sa nahlásil na kurz a uprosil som ho, aby ma ešte tento rok zaradil do kurzu. Sústruh čaká, už len dokúpiť zopár dlát – hlavne dobré hrubovacie. Zvládol som českú terminológiu, ešte budem musieť zvládnuť slovenskú, ale ako strojný inžinier nebudem mať s týmto problémy. Drevo mi učarovalo podobne ako hlina. Svoj tisíci džbán mám dávno za sebou a teraz pridám nejakú tu varešku a budem pokračovať aj v šľapajach môjho otca.
Ak by niekto takéto kurzy chcel navštíviť, vrelo odporúčam. Nebol som doteraz na lepšom a mám toho za sebou teda dosť. Je možné, že to spôsobilo aj moje nadšenie. Musím však upozorniť, že to nebolo len pre chlapov, ale aj pre ženy. My sme boli siedmi a z toho tri boli ženy vrátane učiteliek, ktoré mali v dielňach sústruhy na základných školách a potrebovali zvládnuť základy. Zvládli na výbornú základné postupy, lyžičku, misku či špacírku. O kurze som sa dozvedel od mojej ženy, ktorá absolvovala kurz intarzie minulý rok so svojimi kolegyňami z práce a veľmi si ho pochvaľovala.
Len môžem konštatovať, že získané skúsenosti určite uplatním aj u nás, síce kurzy skôr zameriam na keramiku, v ktorej som doma už vyše dvadsať rokov, ale ten prístup a organizácia boli skutočne profesionálne zvládnuté a oceňujem taký ľudský prístup, s akým som sa dosť dlho nestretol. Mobilita bola podporená z programu Erasmus+.
Ešte spomeniem kurzy:
Tradiční řemesla
Workshop – Tradiční řezbářství pro začátečníky
Workshop – Figurální a moderní řezba pro začátečeníky
Workshop – Soustružení dřeva
Workshop – Tradiční povrchová úprava
Workshop – Intarzování a zdobné techniky
Workshop – Základy truhlařiny

Stavba kytar
Workshop – Stavba klasické kytary
Workshop – Stavba steel-stringové kytary
Workshop – Stavba elektrické kytary

„Podpora Európskej komisie pri realizácii mobility neznamená schválenie obsahu, ktorý odráža iba názory autorov, a Komisia nemôže niesť zodpovednosť za akékoľvek použitie informácií, ktoré sú v nej obsiahnuté.“

Smútok liberálnych kaviarní a ich agresivita voči oponentom

14.04.2024

Nechal som si dlhší odstup od prezidentských volieb, o ktorých som písal aj ako určitom referende voči súčasnej koalícii. Tá nesmierna potupa v podobe prehratých prezidentských volieb a agresivita sympatizantov strany, ktorá prehrala, je jednoducho hlúpa a hlavne arogantná v tom zmysle, že nie sú len ich názory tie správne. Peter Lipa to zhrnul veľmi dobre po prehratých [...]

Prezidentské voľby alebo referendum? Kandidátky do EP a začiatok ďalších volieb

29.03.2024

Blíži sa druhé kolo prezidentských volieb. Postup oboch kandidátov bol predpokladaný a to pravé orechové začne ešte len teraz. Blava zabrala v prospech Korčoka, ale z pohľadu hlasov to bolo asi maximum. Pellegrini pravdepodobne získal výhodu. Lepšie sa totiž špurtuje z druhého miesta a aj v prípade prehry to bude menej bolieť. V prípade oboch kandidátov súčasne ide aj o [...]

Zážitky z volebnej komisie, prepad Matelka a prečo volím Pelleho

24.03.2024

Prvé kole máme za sebou s predpokladom, aký som mal ešte v januári s presným odhadom na cca 1%. Nič prekvapivé, no na mieste Pellegriniho poprosím o podporu aj podporovateľov Republiky či voličov Harabina, čo sa pravdepodobne udeje. Na víťazstvo k danému počtu by potreboval ešte aspoň 280.000 hlasov. Vystupovanie slušné počas predvolebnej kampane. Jedno si však neodpustím [...]

michelko

O zmenách vo Fonde na podporu umenia sa bude hlasovať až budúci štvrtok

24.04.2024 12:18

Presunúť hlasovanie zo stredy na budúci týždeň navrhol šéf parlamentného kultúrneho výboru Roman Michelko (SNS), ktorý je predkladateľom návrhu novely zákona o FPU.

SR Bratislava RTVS protestný pochod BAX

Vláda schválila zákon o Slovenskej televízii a rozhlase. Mení sa názov aj spôsob kreovania orgánov

24.04.2024 11:25, aktualizované: 11:41

Riaditeľa bude voliť deväťčlenná rada so štyrmi nominantmi Ministerstva kultúry.

Drienovec, výrub stromov

Postupy pri výrube drevín sa majú zjednodušiť. Cieľom je znížiť strety s medveďom i škody na plodinách

24.04.2024 11:07, aktualizované: 12:33

Vyplýva to z novely zákona o ochrane prírody a krajiny, ktorý schválila vláda.

Peter Kmec, Ide o pravdu

Kmec v Ide o pravdu: Denne hovoríme s Bruselom o otvorených témach. Plán obnovy nazývam 'zle zapnutá košeľa'

24.04.2024 11:00

Bol som otvoreným kritikom prípravy Plánu obnovy, po jeho dôkladnej analýze vidíme, že viaceré ciele nie sú realizovateľné, hovorí Peter Kmec.

gabo126

Keramik a zberateľ kinder figúrok, ak ich máte doma odložené v krabici, nejako sa dohodneme.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 643
Celková čítanosť: 3897180x
Priemerná čítanosť článkov: 6061x

Autor blogu

Archív