Jeden „expert“, bývalý učiteľ geografie, aspoň si to myslím a teraz podnikateľ prostredníctvom občianskeho združenia sa ma raz v jednej debate spýtal, prečo sa vyjadrujem ku školstvu, ak nie som učiteľ.
Trafil klinec po hlavičke! Učitelia si začali myslieť, že sú niečo extra, či dokonca nedocenení. Áno, aj to je pravda, ale v jednom ho musím opraviť. Práve zamestnávatelia, podnikatelia či živnostníci stoja na vrchole reťazca a práve oni sa denno-denne stretávajú s „produktmi“ nášho školstva a to s absolventmi stredných a vysokých škôl. Mal som XY pohovorov so záujemcami o prácu, niektorí potrebovali len pečiatku a poniektorí aj prejavili záujem a tak prišlo na grilovanie záujemcu. Prvé čo ich zaujímalo, bolo koľko zarobia a že pod 1000 € nejdú. V ich hlavičkách im asi bolo ťažké vysvetliť, že suma cca 1000 € prestavuje pre zamestnávateľa cca 1811,24 € vrátane odvodov, daní atď..
Tak poviem super a poďme na získané zručnosti. Ako keramik mám priemernú rýchlosť točenia cca 4 min. na výrobok a tu ho absolvent ledva dosiahne nejakých 20 min. a vlastne ani to, pretože keramika sa už na Slovensku a hlavne hrnčiarina prestala vyučovať. OK, poviem si, že nikto učený z neba nespadol. Celkový výcvik a dosiahnutie aspoň akej takej úrovne trvá cca rok. Čo, ale s tou tisíckou?
Pokračujem ďalej. Sem tam potrebujeme expertov do projektov a znovu som narazil. Už ani nie absolvent, ale ani len človek s praxou nevie pripraviť podrobnú správu či nedokáže opísať určitú činnosť, tak aby tomu rozumel priemerný občan. Absencia ľudských zdrojov a priam katastrofálna komunikácia a aká taká empatia je v troskách. Ázijský typ spoločnosti postaveného na Konfucionizme a všetko pre „my“, ostal u nás mimo a presadzuje sa systém individuality vo forme „ja“. Je na čitateľoch a praktickom úsudku, kto je vyspelejší.
Áno, vo vyspelých ázijských ekonomikách doteraz funguje systém memorovania. Dokonca aj za čias socializmu bol u nás tento systém prioritný. Teraz sa však odsudzuje! Prečo? Trénoval pamäť a mozgové závity. Zoberme si hercov – výborní rétori s myslením a znalosťami ovládať dav. Stali by sa tým, čím sú bez memorovania?
Poďme ďalej. Učitelia, ako privilegovaná spoločnosť – nie po finančnej stránke, ale určite po stránke voľna sa neustále sťažujú. Tak pekne do radu k výrobným linkám odmakať si minimálne plných 40 hodín týždenne a mať len cca 400 € v čistom a dovolenku 15 či 20 dní.
No zabudol som na jednu vec, možno, že to ani nie sú učitelia, ale odbory a to jedno či staré socialistické, alebo nové diktátorské chcú ryžovať na učiteľoch. Na východe je určite iná situácia ako v Bratislave a koľkých učiteľov sa pýtajú?
Pokračujem však jedným zásadným faktom. Kto financuje školstvo? Predsa súkromný sektor, výroba a služby. Ak si nejaký učiteľ myslí, že aj on prispieva do štátneho rozpočtu, veľmi hlboko sa mýli, pokiaľ to nie je sto percentne dotovaná škola zo súkromných zdrojov. Aj na ich dane a odvody, sa musel zložiť súkromný sektor. Štát nevyrába (všetko rozpredal a rozkradli politici), štát len míňa.
No a k výstupom ich snaženia – žiakom a študentom. Majú sa čím chváliť? No asi nie, keď im ani vlastní žiaci, ktorých kedysi učili a stali sa politikmi, tie mzdy nezvýšia.
(Na pokyn admina som časť príspevku musel odtrániť) Nastrčí si občianske združenie a formou daru mu môžete prispievať. Veľmi zvláštny spôsob podnikania, nevravím, že je nelegálny, ale je priam chrapúnsky a zneužíva neziskový sektor. No a nielen to, ale členovia a prispievatelia akosi spohodlneli. Prečo?
Pretože pán „podnikateľ“ využíva buď ich lenivosť, alebo neschopnosť. V každom prípade obe poukazujú na kvalitu učiteľov a škôl, ktorí jednoducho nie sú schopní si pripraviť materiály na hodiny. Je to krásne prešpekulované.
Zamestnávateľa nezaujíma aký spôsob výučby používate, ako vzletne nazývate jednotlivé formy a metódy vyučovania. Zaujíma ho výstup – absolvent plne schopný nasadenia do praxe, kde sú prioritne vyzdvihnuté komunikačné schopnosti, tvorivosť, zručnosti, vlastné uvažovania a spolupráca v tíme.
Iste, sú absolventi, ktorí stoja za to, ale aké percento? Aké percento sa už nepotrebuje vo firme dovzdelať a môže okamžite pracovať?
Áno, na vrchole pyramídy a základným poradcom požiadaviek na odbornú spôsobilosť musí byť chlebodarca! Ináč tu máme kopu zbytočných odborov. Dokonca už aj pán prezident Kiska na to prišiel.
Držím učiteľom palce v ich práci, ale musia si uvedomiť, že skôr či neskôr sa budú školy likvidovať a redukovať. Populácia ide jednoducho dolu. Škoda len, že jednu vec súčasný kapitalistický systém na Slovensku nezrušil a to školstvo tzv. socialistické – zadarmo, aj pre úplne nepotrebné odbory pre národné hospodárstvo.
Az vcera som si precitala spravu, ze trval na ...
Celá debata | RSS tejto debaty