Založ si blog

Drsný výraz s básnickou Dušou

Aj takto sa dá hodnotiť básnická zbierka Dušana Onodyho. Sabinovčanom ho netreba predstavovať. Učiteľ, SBSkár, umelec, hudobník, básnik ….. multitalent s charakteristickým menom. Skutočne má asi meno vplyv na osobnosť, v prípade Dušana určite. Má veľkú dušu pre hudbu, čím pôsobí na ľudí. Zbieročka aj s fotografiami je spoveďou umelca. Niekde drsná, inde láskavá.

G.H.: Dušan, poznáme sa už roky a spomínam si, ako ste džemovali spolu s Heľeninimi očami na jednej akcii a teraz to premostenie. Neuvažoval si aj nad zhudobnením či určitým recitálom? V pozadí Duo Farsa a…
D.O.: Spájanie je síce pozitívna cesta vo viacerých životných smeroch, ale u mňa nie. Ak tvorím hudbu, tak je to hudba, ak píšem, tak píšem, ak sa mlátim v SBS tak ….haha, ale v rámci koncertov Dua Farsa máme medzi skladbami hovorené slovo a je v ňom aj kúsok poézie a odkazu ľudstvu o hodnotách. To džemovanie s kapelou Heľenine oči, inak ty si bol usporiadateľ, ak si pamätám. To bola jedna z top akcií v Sabinove.

G.H.: Nebudem ti dávať obligátnu otázku, že prečo básniš, ale skôr, ako ti to napadlo? Chlap ako hora a poézia? Ide to dokopy?
D.O. : Všetky nemožné kombinácie sú možné, ak človek cíti, že má k niečomu vzťah, že má túžbu sa o niečo podeliť. Nemusí byť ani telesná či mentálna predispozícia. Nemusí ísť o enormné výkony. Stačí radosť z danej aktivity jedinca. Mňa donútila písať na strednej škole (Súkromné hudobné a dramatické konzervatórium na Požiarnickej ulici v Košiciach) zlá známka zo SJ. Profesorka vycítila z hovoreného prejavu nejaký potenciál a povedala, že mám hodiť niečo na papier. A tak to potom išlo pravidelne a aj poslala báseň na súťaž Matičná jeseň 1994, kde som získal druhé miesto vo vlastnej tvorbe. A tak sa o dobrú známku snažím vlastne dodnes.

G.H.: Pôsobíš aj v SBSke, skúšal si už niekedy „nepodareným“ fanúšikom niečo zarecitovať predtým, ako ich spacifikuješ?
D.O. : Samozrejme, to je prvotný kontakt s narušiteľom, síce nie báseň, ale slová na odvrátenie napätej situácie. Na to dáva pozor moje vedenie SBS Rado Kmec a Jakub Šoltés. No keby som spustil báseň v nejakej kope trepúcich sa chlapov, asi by vznikli na mojom chrbte krvavé sonety, haha.

G.H.: Kto s tebou spolupracoval pri tvorbe a samotnej realizácii na tomto projekte a ako si sa cítil pri fotení?
D.O. : Využijem tento rozhovor na poďakovanie Fondu Kultminor za finančný príspevok, inak ešte, že som nepotreboval pomoc od poslancov mesta, lebo keď som žiadal príspevok na debutové CD Dua Farsa, tak komisia pre posudzovanie žiadostí o dotácie z rozpočtu mesta neposkytla ani cent domácemu reprezentujúcemu Duo Farsa. V knihe fotografie a grafickú podobu profesionálne mal pod palcom Miro Fabián a jeho 1826 Photostudio, jazyková korektúra pod dozorom Jany Gáborovej Krokovej a vydavateľstvom bolo Z. Magdova Tlačiareň s.r.o. Samotné fotenie bolo úžasné. Žiar reflektorov mám rád. Miro je absolútny profesionál.

G.H.: Jedna otázka, na ktorú by chcelo vedieť odpoveď značné osadenstvo. Prečo sa stále tváriš na fotkách ako boxer pred zápasom? Veď ty nemáš vôbec takú povahu
D.O. : Čo je povaha? Tá má byť tvárna s ohľadom na danú situáciu prispôsobivá, nie je jedna fádna, oslepujúca, úsudok nemenná, aspoň u mňa. Každá značka, či už módna, športová, automobilová má svoje logo, tak tento pohľad je mojou značkou. Inak, skvele zaberá na nežné pohlavie, haha. Manželke neukážem tento rozhovor. Predtým som na fotkách kúsal ľudí fotiacich sa s nami s Ferom, ale začali ma napodobňovať iní. A tak tento pohľad nedá každý, našťastie.

G.H.: Uvažuješ aj o tom, že by si niekedy spísal zážitky z koncertov a vystúpení?
D.O.: Och, to musí kolega Fero Godla, moja pamäť je krátkodobá a deravá. A keďže sme odohrali okolo 810 koncertov, tak tých zážitkov bolo 810, keďže každý koncert bol výnimočný na zážitky. Počet koncertov viem, lebo ich počítame.

G.H.: Decká, ktoré učíš, už majú učiteľa nielen hudobníka, ale aj básnika a už si aj v kalendári ako osobnosť Sabinova, čo s toľkou slávou?
D.O.: Noooo, sláva, joj nie, radšej že trochu mediálne známy. Dúfam, verím, že motivujem žiakov zo ZUŠ Sabinov aj ľudí z okolia robiť niečo pre tento svet, aby bol krajší, hodnotnejší. Treba zanechať stopu pre generácie s odkazom, ísť za svojím snom.

G.H.: Má poézia ešte miesto v súčasnom svete ? To je jedna z tých triviálnych otázok, ale fakt ma to zaujíma.
D.O.: Poézia a každé písane literárne slovo má obrovský význam. Nech ľudia nečítajú len správy o katastrofách, kde aká modelka zjedla až tri zemiaky, politické perlivé výroky, klebety, pikošky. To ich dušu a osobnosť neokreše. Ale báseň, pohľad na obraz, vypočutie klasického koncertu, návšteva divadla áno. Celkovo umenie je most, jazyk, prostriedok, cesta, liek, návod, ako byť ľudskejší.

G.H.: Existuje nejaká kniha, ktorá ťa neskutočne ovplyvnila a zmenila tvoj pohľad na poéziu alebo na literatúru ako celok?
D.O.: Áno, autori Charles Baudlaire, Wiliam Blake, Marcus Aurelius, Salman Rushdie či Boris Filan.

G.H.: Ako sa vyrovnávaš s kritikou a nepríjemnými ohlasmi na tvoje diela?
D.O. : Kritiku na moje diela neprijímam. Sú to moje diela, neprerábam už existujúce, ktoré buď niekto prerobí dobre, alebo zle v porovnaní s originálom. Moje sú moje a tie sa môžu len páčiť alebo nie. Škatuľkovať, porovnávať ich nemá niekto prečo. Ja som to tak cítil a tvoril som bez nejakého vzorca a návodu už danej narysovanej štruktúry.

G.H.: Ktorý je tvoj „guilty pleasure“ v poézii – teda nejaký štýl alebo téma, ktorú miluješ aj napriek tomu, že sa odlišuje od tvojho vlastného štýlu?
D.O. : Mám rád nečakané, prekvapivé až desivé zvraty a konce. Kombináciu dvoch slov, z ktorých sa dá napísať slohová práca na sto slov. Tému ľudských pováh mám rád.

G.H.: Ak by si mal zorganizovať „poetický večierok“ s inými básnikmi, ktorí by boli na pozvánke a prečo by si si vybral práve ich ?
D.O.: Och, tak to by ich bolo obrovské množstvo, už zo Slovenska by ich bolo na plnú sálu. Nedá sa vymenovať pár autorov. Vážim si prácu a odvahu každého jedného, že ide s vlastnou kožou na trh. Som vďačný každému za hoci len jednu myšlienku, ktorá ľuďom dáva silu rozuzliť ich problém a dodajú nádej žiť.

G.H.: Aký je najbizarnejší príbeh alebo situácia, ktoré ťa inšpirovali k napísaniu nejakej básne?
D.O.: Boli to tragické situácie z môjho života. Nečakaná smrť mojej mamy a týždeň na to smrť mojej sestry a ďalších ľudí z okolia. Za 4 roky okolo 6 ľudí. Moje náhle dva infarkty. Z mojej straty chuti žiť, áno, aj také stavy som mal/mám. A to človeku napadnú myšlienky hodné dať na papier. Pre mňa je svet už smutné miesto.
Vďaka za rozhovor.
Foto: Miro Fabian

Smútok liberálnych kaviarní a ich agresivita voči oponentom

14.04.2024

Nechal som si dlhší odstup od prezidentských volieb, o ktorých som písal aj ako určitom referende voči súčasnej koalícii. Tá nesmierna potupa v podobe prehratých prezidentských volieb a agresivita sympatizantov strany, ktorá prehrala, je jednoducho hlúpa a hlavne arogantná v tom zmysle, že nie sú len ich názory tie správne. Peter Lipa to zhrnul veľmi dobre po prehratých [...]

Prezidentské voľby alebo referendum? Kandidátky do EP a začiatok ďalších volieb

29.03.2024

Blíži sa druhé kolo prezidentských volieb. Postup oboch kandidátov bol predpokladaný a to pravé orechové začne ešte len teraz. Blava zabrala v prospech Korčoka, ale z pohľadu hlasov to bolo asi maximum. Pellegrini pravdepodobne získal výhodu. Lepšie sa totiž špurtuje z druhého miesta a aj v prípade prehry to bude menej bolieť. V prípade oboch kandidátov súčasne ide aj o [...]

Zážitky z volebnej komisie, prepad Matelka a prečo volím Pelleho

24.03.2024

Prvé kole máme za sebou s predpokladom, aký som mal ešte v januári s presným odhadom na cca 1%. Nič prekvapivé, no na mieste Pellegriniho poprosím o podporu aj podporovateľov Republiky či voličov Harabina, čo sa pravdepodobne udeje. Na víťazstvo k danému počtu by potreboval ešte aspoň 280.000 hlasov. Vystupovanie slušné počas predvolebnej kampane. Jedno si však neodpustím [...]

Colonial Coin Britain

Vzácne mince čakali na dražbu sto rokov. Prečo ich nezískali dedičia hneď po smrti boháča?

27.04.2024 09:00

Dánsky obchodník s maslom Lars Emil Bruun medzi numizmatikmi vyčnieval. Aké mince vlastnil a čo si želal, aby s nimi urobili po jeho smrti?

polícia páska

Tragédia v Rohožníku: Muž mŕtvy, pobodaná žena a deti v nemocnici

27.04.2024 08:10

Záchranári vyslali ambulancie do bytového domu v okrese Malacky, kde bolo pobodaných viacero osôb.

Kolumbijská univerzita, Palestína, Izrael

Propalestínski študenti na Kolumbijskej univerzite budú pokračovať v proteste

27.04.2024 07:51

Študenti Kolumbijskej univerzity v New Yorku, ktorí začali celoamerickú vlnu propalestínskych univerzitných protestov, sa nedohodli s vedením školy.

vojna na Ukrajine, Charkov, záchranári, ruský útok, bombardovanie

New York Times: Charkov je nezlomný. Bombardované mesto napriek strachu žije

27.04.2024 07:30

Každodenné ruské útoky u obyvateľov Charkova stupňujú obavy, ale život v meste sa nezastavil, napísal denník The New York Times.

gabo126

Keramik a zberateľ kinder figúrok, ak ich máte doma odložené v krabici, nejako sa dohodneme.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 643
Celková čítanosť: 3898792x
Priemerná čítanosť článkov: 6063x

Autor blogu

Archív